Tunne- ja tietoisuustaitoja voi harjoitella

Tunnetaidoista on puhuttu mediassa ensimmäistä kertaa lähivuosina. Tunnetaito-ohjaajat, useat oppaat, kirjat ja testit pyrkivät kaikki antamaan meille työkaluja tunteiden tunnistamiseen, sietämiseen ja säätelyyn. Monessa yhteydessä törmään tunteiden tunnistamisen merkitykseen itsensä tuntemiselle, aidolle, hyvää tekevälle itsetuntemukselle. Tunne ja taida- sivustolta löytyy useita eri artikkeleita ja koulutuksia tunnetaitoihin liittyen. Verkkoystäväni Minna on tutustuttanut minut EFT-tunneterapiaan sekä lasten tunnetaito-ohjaukseen sekä energiahoitoihin. Hänen sivuiltaan välittyy aito välittäminen. Olen käynyt myös TRE-opastuksessa, ja saanut ensimmäisiä ahaa-elämyksiä kehoon varastoituneiden tunteiden purkamisesta tärinällä.

Kimmo Takasen Tunne lukkosi-kirja ja -sivusto ovat antaneet kiinnostavaa tietoa tavoista, joilla toimin, jotta en tuntisi tunteitani. Hänen sivustollaan on myös mielenkiintoinen testi, jonka avulla saat tietää akilleenkantapääsi eli ne tunnelukot, jotka estävät sinua elämästä omannäköistä elämääsi.
Eli onhan näitä, lähteitä ja vinkkejä.

Tähänastisen elämäni vaikuttavin kohtaaminen on ollut Johannaan tutustuminen. Tarvitsin apua leikkauksesta toipumiseen vuonna 2015, kun mikään hoitokeino ei auttanut ja kivut olivat kovat.
Alkutaival on oma luku sinänsä, ja kerron siitä tarkemmin toisella kertaa, mutta sen verran vaikuttavaa tietoa ja taitoa Johannalla on, että hänen opastuksensa avulla olen aidosti ja syvästi päässyt tutustumaan omiin tunteisiini ja kehoni kantamiin kokemuksiin. Olen alkanut ymmärtää, että mieli, josta olen ollut kovin ylpeä, osaa kyllä selittää ja analysoida ihan kaiken minulle tapahtuneen, mutta se toimii niin tehokkaasti, että se peittää alleen kehon ja tunteiden viestit. Ja juuri niitä olen varastoinut koko elämäni. Surut, vihat, pettymykset, häpeät ja pelot. Kaikki ne hyvin piilotettuna kehooni. Olen aina ollut hirmuisen hyvä räyhäämään ja itkemään, mutta samalla olen unohtanut todella TUNTEA vihan ja surun tunteita.











Miten se sitten tapahtuu? Koska olen itse vasta alkutaipaleella, ajattelin antaa Johannan itse opastaa teidätkin alkuun. Tässäpä teille lyhyt harjoitus, jonka aikana pääsette tutkailemaan, mitä kehossa juuri nyt tapahtuu ja tuntuu. Jos harjoitus tuntui tarpeelliselta ja toimivalta, kuten itselläni yhä uudelleen, voit tutustua muuhunkin materiaaliin, joka on juuri nyt avoinna kaikille https://tietoisuusakatemia.com/tietoisuusakatemia-verkkovalmennus/. Itse verkkokurssi on kuuden kuukauden mittainen syväsukellus itseesi ja samalla keino alkaa hahmottaa, mikä tuo sinulle onnellisuutta, energisyyttä ja mielenrauhaa. Kurssi on hinnaltaan vain 88e, mikä ei mielestäni ole suuri summa näin pitkästä valmennuksesta kaikkine harjoituksineen. Olen itse aivan innoissani näistä pienistä aikalisistä arjen kiireen keskelle, joiden aikana saan kuunnella kehoani ja tuntemuksiani arvottamatta ja sallien. Vähän niin kuin Shindossakin ;) 




Miltä harjoitus tuntui? Itselläni nousee lähes aina pintaan erilaisia jännityksiä, joihin huomiota kiinnittämällä purkautuu jotain kehosta itkun, huokailun tai ääntelyn kautta. Hyvin hämmentävää, mutta luonnollista ja toimivaa. Entä jos avain kaikkeen onkin jo meissä itsessämme? Jos emme tarvitse erilaisia ohjelmia ja menetelmiä voidaksemme hyvin, vain aikaa ja keskittymistä kehomme viesteihin ja tunteisiin? Itselläni harjoituksen jälkeen on aina puhdistunut ja levännyt olo, ja teen sitä aina, kun tunnen, että kierrokset kasvavat ja pää täyttyy ajatuksista ja kiireistä. Kokeile ja kerro miltä se sinusta tuntuu!


Juuri nyt syksyllä on kiva käpertyä kodin lämpöön.
Aikaa rentoutumiselle on hyvä järjestää. Rauhallisia ja tunteita avaavia hetkiä itsesi kanssa!

* Tehty yhteistyössä Tietoisuusakatemian/Johanna Remes-Koposen kanssa *

5 kommenttia

  1. Mä olen molemmilla kerroilla nukahtanut kun olen tehnyt tuon harjoituksen :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös olekin jännä! Eli sinullakin se rauhoittaa selkeästi. Tällaisia pieniä hetkiä omassa kehossaan me tarvitaan joka päivä :)

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Onpa kiinnostavaa. Mun pitää kokeilla tuota. Pelkään vain mitä löydän :D Mitä kaikkia lukkoja mä löydän ja kauanko pitää itkeä?:)

    VastaaPoista